søndag 26. februar 2017

Tre konklusjoner om fakturaen som ingen vil ta ansvar for

I innlegget om fakturaen fra Fredrikstad kommune, argumenterte jeg for at fakturaen ikke tilfredsstiller grunnleggende krav til brukervennlighet hverken når det gjelder form eller innhold. Nå har Fredrikstad kommune og NETS kommentert saken.

Fredrikstad kommune svarer blant annet:

"(...) fakturaen du mottar (avtalegiro) er ikke utformet av oss men NETS / Din bank. (...) Jeg kan være enig i at den du mottar er ikke er så bra som vi kunne ønske. Vi vil selvfølgelig ta opp dette med NETS."

Videre skriver kommunen:

"Når det gjelder vår faktura så er det dessverre noen begrensinger til utseende pga. vårt faktura system. Vi har et begrenset antall karakterer til rådighet både i varens navn og også antall linjer på en faktura. Vi er pålagt i størst mulig grad å begrense antall linjer for å kunne avgrense en faktura til en side."

Kommunens saksbehandler legger i svaret ved et eksempel på en faktura som er sendt direkte fra kommunen, og argumenterer for at denne i hvert fall er bedre:

"Jeg synes likevel vedlagte eksempel er ryddig og forståelig for de fleste. Vi får heller ikke mange henvendelser på denne. Vi skulle gjerne hatt mulighet til å få lagt inn bilder oa. men dette åpner dessverre fakturasystemet for."

Det blir en avsporing for meg å engasjere meg i den nye fakturaen jeg fikk tilsendt - kommunens egen faktura. Denne er bedre enn NETS' faktura, men skårer heller ikke spesielt høyt på brukervennlighet. Jeg må også forutsette at kommunen har det samme ansvar for å informere skattebetalerne uavhengig av hvilken fakturaform de velger.

En første konklusjon synes å være at kommunen har satt ut ansvaret for å utforme fakturaen min til firmaet NETS.

En annen konklusjon, som vel lå i kortene, er at kommunens fakturasystem ikke åpner for å være brukervennlig. Det er vanskelig å forstå kommunen annerledes enn at de mener at den manglende brukervennligheten skyldes programvaren eller "systemene" som brukes for å lage fakturaer.

Noe tid etter at jeg fikk svaret fra kommunen, fikk jeg opplyst at Fredrikstad kommune hadde kontaktet NETS i saken og at NETS hadde svart at de ikke ønsket å gjøre noen endringer i fakturaen.

Jeg kontaktet deretter NETS med følgende to spørsmål:

  1. Synes NETS at uformingen av fakturaen jeg viser til i bloggen er bra?
  2. Anser NETS at dere har noe ansvar for å utforme fakturaer som er mest mulig brukerrettete, i tilfelle hvilke retningslinjer har dere for en slik brukerretting?


Jeg fikk ikke svar fra NETS på disse to spørsmålene, men de forklarte meg en del om sammenhengene i saken. (Se utdrag under.) NETS' kunder er ifølge deres egen nettside "banker, bedrifter, forretninger og offentlige virksomheter." Forbrukere er ikke på listen og da er det vel ikke å forvente at en kommersiell virksomhet bruker tid og penger på å tilfredsstille dem.

Fremfor å svare på spørsmålene om den konkrete fakturaen, svarer NETS blant annet følgende:

"Det er ikke Nets som beslutter hvordan den enkelte faktura skal se ut, men vi stiller en del krav til hvilken type informasjon som skal med på fakturaene. I tillegg vil det være avhengig av hvilke løsninger de ulike fakturautstederne benytter, hvordan dette fremkommer på en faktura."

En tredje konklusjon er at skattebetalerne ikke kan forvente noe intiativ fra NETS for å gjøre fakturaene de produserer for Fredrikstad kommune og andre oppdragsgivere brukervennlige.

Selv om informasjon fra kommunen til skattebetalerne om hva de skal betale i skatt og avgifter må betegnes som både helt sentralt og svært viktig, synes det ikke som om noen av partene som produserer den er i stand til å gjøre fakturane brukervennlige. Dette er et tankekors: Det burde være unødvendig å minne kommunen på at den er til for innbyggerne. Derfor burde også god kommunikasjon om skatter og avgifter være høyt prioritert når de skal inndrives.

I min kontakt med Fredrikstad kommune får jeg hyggelige svar både om fakturaløsninger og andre saker. Problemet er ikke folkene som jobber der. Jeg har et veldig godt inntrykk av dem. Men såvidt jeg kan se, har kommunen argumentert seg ut av ansvaret for å lage en brukervennlig faktura til skattebetalerne. NETS blir i denne sammenheng bare en medløper.

Kommunen synes å ha unnlatt å kreve at NETS tar hensyn til innbyggerne når de skal skrive ut fakturaene. Da blir ikke fakturaene bedre enn dem vi mottar i dag. NETS har etter alt å dømme ingen interesse av å gjøre dem mer brukervennlige, og da skjer det heller ingen ting.

Jeg kan ikke forstå noe annet enn at kommunen bør sette en parentes rundt NETS og heller produsere egne fakturaer. Da kan NETS publisere sine lite brukervennlige fakturaer parallelt med kommunens egne fakturaer om skatter og avgifter. Hvis kommunen varsler NETS om dette, blir NETS kanskje noe mer motivert til å ta hensyn ikke bare til dem som bestiller produksjon av fakturaene, men også dem som mottar dem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar