torsdag 28. juni 2018

Rapport fra en Korsvollsyklist

Etter å ha bodd mer enn 20 år på Korsvoll og ha syklet daglig til og fra jobb i Oslo sentrum, har jeg behov for å gi en liten reisebeskrivelse. Under kan du se en del små og store irriterende eller farlige situasjoner som relativt enkelt kunne ha vært utbedret. Se bare her:
Ujevnheter: Bildet er tatt et stykke opp i Bergrådveien. Hull i veibanen gjør syklingen ubehagelig og uforutsigbar.
Lappeteppe: Hele Bergrådveien nedover mot Ringveien er moden for oppgradering.
Farlig parkering: Nederst i Bergrådveien står en bil parkert i svingen. Dermed blir det farligere å sykle forbi.
Kryss under press: Det velkjente krysset ved Tåsensenteret må kalles halvferdig. Her er det nesten en etablert praksis ikke å gå av sykkelen og trille, men bare å sykle over. Forklaringen er at  fotgjengerfeltet bryter sykkelstien. Krysset er en vedvarende utfordring og risiko for syklister. Er det veldig vanskelig å finne en bedre løsning?
Risikabel strekning: Nedover Tåsenveien er det ikke sykkelfelt. Her blir farten ofte høy for syklistene og slike hull som på bildet kan raskt skape farlige situasjoner. 
Ikke kontroll på hekken: Denne hekken (tujaen) ved Østhellinga er sikkert flott for dem som har eiendommen bakenfor, men for trafikantene i Tåsenveien betyr den økt risiko. Jeg synes det er rart at veimyndighetene tillater hekker som vokser ut over fortauet. Denne hekken er et av de verre eksemplene. Sikten her er svært dårlig.
Ingen plan for syklistene: Når Tåsenveien flater ut, kommer du til skillet mot Uelandsgate, før Tåsenveien fortsetter. Her kunne du tidligere sykle direkte videre i Tåsenveien, men etter utbyggingen av den nye barnhagen er sykkelstien borte.  
Bråstopp: For å komme videre i Tåsenveien må du nesten stoppe helt opp og ta til høyre over et fortau og inn en grusvei. 
Uklar trassé: På slutten av grusveien er fortauskanten markert. Hvordan skal syklister lese dette? Det er i hvert fall vanskelig å lese dette som at det er et sykkelfelt/-sti.

Nær døden i Tåsenveien: Når bilistene kommer ut fra Jutulveien, har de svært dårlige muligheter til å se syklister som kommer fra venstre i Tåsenveien. Hekken er for tett. Jeg synes det er merkelig at interessene til hageeieren går foran trafikksikkerheten i slike tilfeller. I tillegg føler mange bilister at de ikke trenger å se seg mer enn til høyre selv om de har vikeplikt i begge retninger.  Vikeplikten er imidlertid godt skiltet. Problemet er at skiltingen ikke har den effekten den må ha. Alle syklister som kommer fra Korsvoll bør sette tempo helt ned i dette krysset. Årsaken er rett og slett at sikten i krysset er uakseptabelt dårlig og at bilistene ikke respekterer eller forstår at det har vikeplikt. Her bør noe gjøres. Mulige løsninger er STOP-skilt i Jutulveien, innsnevringer eller fartsdumper. Hekken bør naturligvis barberes. Inntil videre kan krysset merkes med rødt for risiko.
Godt at sykehuset er rett ved: Når du sykler forbi innkjøringen til Ullevål sykehus, bør alle syklister forstå deres utsatte plass i trafikkbildet. Du risikerer enten å bli meid ned av en bilist som regner med at "du også" skal inn på sykehusområdet, eller av en møtende bilist som kommer fra høyre og regner med at du viker for henne. Men bilisten kommer fra et sykehusområde, ikke en offentlig vei. De kjører også over et fortau, og har dermed vikeplikt for trafikanter de møter. Denne vikeplikten er godt skiltet for dem som kjører ut fra sykehusområdet. Problemet er bare at de som kjører ut unektelig fremstår som truende for møtende syklister. Her bør ansvarlige myndigheter gjøre om krysset slik at syklistenes sikkerhet blir ivaretatt. Løsningene er der, det er bare et spørsmål om å ta tilstrekkelig hensyn til dem på to hjul.

2 kommentarer:

  1. Ser frem til en like grundig beskrivelse av sykkelveien til jobb fra ny leilighet

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje, men også mulig at det blir noe om hunders plass i verden, eller nærmere bestemt i byen :-)

      Slett